onsdag 4. juni 2008

uke 38..fremgang!!

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 36 uker gammelt. Håndgrepet blir fastere, og fosteret reagerer tydeligere på lys og lyd. Kroppen er rund og lubben. I tarmen finnes det nå en betydelig mengde mekonium, også kalt barnebek, som vil utgjøre barnets første avføring og fylle den første bleien kort tid etter fødselen.

Hodet ligger som regel ned og er gjerne festet i bekkenet. Det er så trangt i livmoren nå at armer og bein er trukket nært opp til kroppen.

Skjelettet blir stadig hardere, men ikke alle beina i kroppen vil være solide ved fødselen. I hodeskallen er det små åpninger for at hodet skal kunne tilpasse seg fødselskanalen. Hodet kan kanskje se litt merkelig ut like etter fødselen, men vil få tilbake sin vanlige, avrundede form etter kort tid.




Etter noen dager med masse kjynnere,var det i går tid for jordmor kontroll igjen.
Da ba jeg om å bli undersøkt, for nå kjenner jeg at kroppen jobber med meg!
Og joda, jeg hadde rett..kroppen er kjempe klar for fødsel..og det er allerede 2 cm åpning..!

Slik kan en som er flergangsfødende gå på dagesvis, men at det nå skal drøye helt til den 19 Juni..det kan umulig være tilfelle!

Erik, som var i stavanger imens jeg fant ut av dette, ble plutselig ganske travel..og ville IKKE være så langt unna mere..så i natt kom han hjem til oss!
Så..hva annet kan jeg si? alt er klart..kom baby, kom!

4 kommentarer:

Pål sa...

spennende! Jeg er forberedt på å få nyheter ganske snart;-)

Anonym sa...

det var på tide!!!
nå har jeg vært inne i bomberommet ditt noen dager, og lurt på nå det skulle stå; ungen ute!!!
det var ikke akkurat men nesten :) hehe
lykke tilvidere
katrine
ps, jeg er egentlig ganske egoistisk,forjeg vil at du og skal være med til hoppet på høgtun :)

Gunnhild sa...

ja..jeg lover at om ungen kommer ut denne uka..så kommer jeg på Høgtun! men..enn så lenge..ingenting..

Anonym sa...

If im in the situation of the owner of this blog. I dont know how to post this kind of topic. he has a nice idea.